Nasze publikacje

O nadmiernym oglądaniu telewizji i korzystaniu z urządzeń ekranowych przez dzieci

By 30 czerwca, 2021No Comments

O nadmiernym oglądaniu telewizji i korzystaniu z urządzeń ekranowych przez dzieci

Z badań dotyczących intensywności korzystania z urządzeń ekranowych przez dzieci, wynika, że w Polsce korzysta z nich ponad 40% dzieci do 2 r.ż. i 84 % dzieci w wieku 5-6 lat.

Zdaniem naukowców zbyt wczesne i nadmierne udostępnianie dziecku wysokich technologii może szkodliwie wpływać na ich rozwój poznawczy.

Wśród zagrożeń wymienia się następujące:

  1. Zaburzenie uwagi i koncentracji.

Niekiedy rodzice są przekonani, że skoro ich dziecko potrafi długo i spokojnie bawić się tabletem czy smartfonem, to jednocześnie potrafi długo skupiać uwagę na wykonaniu zadania. Okazuje się jednak, że jest to mylne rozumowanie, ponieważ należy odróżnić uwagę wymuszoną ruchomymi obrazkami na ekranie od uwagi dowolnej, którą dziecko skupia na realnych obiektach, gdy w zabawie i sytuacji zadaniowej poddaje je swojej woli. Dzieci, które w nadmiarze oglądają ruchome obrazki mają kłopoty ze  świadomym skupianiem uwagi na statycznych obrazkach, ponieważ nie dysponują podstawowymi umiejętnościami organizowania pola spostrzeżeniowego koniecznymi do uchwycenia treści obrazka. Również ich zabawy przedmiotami trwają krócej i są mniej złożone niż zabawy rówieśników.

  1. Zaburzenia snu.

Nadmierne spędzanie czasu przed ekranem, szczególnie przed snem, ujemnie wpływa na jakość snu. Podczas oglądania filmu lub bajki dziecko odczuwa silne doznania emocjonalne i poznawcze, co utrudnia wyciszenie się, potrzebne do spokojnego zasypiania, a co za tym idzie regeneracji sił.

  1. Zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i rozwoju motoryki małej.

Sprawność rąk wywodzi się ze sprawności motoryki dużej, czyli z obszernych ruchów, w które zaangażowane jest całe ciało lub jego znaczna część. Dziecko, które długo siedzi przed ekranem, nie realizuje aktywności typowych dla rozwoju motoryki dużej: biegania, skakania, kopania, rzucania.

Dotykanie palcami przycisków klawiatury czy ekranu w znacznie mniejszym stopniu rozwija koordynację wzrokowo-ruchową od takich czynności jak: rysowanie, malowanie, lepienie, budowanie z klocków, wycinanie itp. Ukształtowanie dobrej sprawności rąk i koordynacji wzrokowo-ruchowej wymaga dużo czasu i zaangażowania dziecka, dlatego nie da się jej wypracować tuż przed rozpoczęciem nauki szkolnej, ale należy o nią zadbać kilka lat wcześniej.

  1. Ryzyko otyłości.

Niska aktywność dzieci spędzających długie godziny przed ekranem telewizora lub innych urządzeń jest jedną z przyczyn otyłości wśród dzieci. Natomiast otyłość lub nadwaga może być przyczyną innych poważnych chorób. Brak ruchu wpływa również na powstawanie różnych wad postawy.

  1. Zaburzenia rozwoju mowy.

Za mowę odpowiada lewa półkula mózgu, a za obraz/dźwięk – prawa. Szybko zmieniające się obrazy na ekranie telewizora lub tabletu aktywują prawą półkulę, jednocześnie hamując działanie lewej. Skutkuje to zaburzeniami w rozwoju języka. Do prawidłowego rozwoju mowy dziecko potrzebuje drugiej osoby. Małe dzieci najskuteczniej uczą się języka od swoich rodziców. Mniej telewizji w domu oznacza też lepszą jakość komunikacji pomiędzy jej członkami: rodzicami oraz rodzeństwem.

Zatem warto się  zastanowić, jak długo nasze dzieci spędzają czas przed ekranem telewizora czy urządzeń mobilnych. Alternatywą dla takiej formy spędzania czasu może być zwykły spacer, przejażdżka rowerowa, gra w piłkę czy gry podwórkowe.

 

Źródła:

„Do widzenia, urządzenia” H.M. Górna w: „Bliżej przedszkola” 10.205/2018

„Uzależnienie od nowych technologii wśród dzieci” dr E. Krzyżak-Szymańska w: „Bliżej przedszkola”1.220/2020

„O zgubnych skutkach zezwalania dzieciom na oglądanie telewizji ponad miarę i korzystanie z komputerów oraz tabletów” E. Gruszczyk-Kolczyńska w: „Bliżej przedszkola” nr 6.141, czerwiec 2013.

 

Skip to content