Nasze projekty


  „Kulinarne podróże po Polsce”

 

Projekt skierowany jest do dzieci 3, 4, 5 i 6-letnich

Miejsce realizacji: Przedszkole nr 11 w Piasecznie „Nefrytowy Zakątek”

Opracowanie:  Katarzyna Bojek, Monika Kutera

 Charakterystyka projektu

Kulinarne podróże po Polsce”  to kolejny projekt, będący kontynuacją  działań promujących zdrowe żywienie  w naszym przedszkolu.

 Założenia projektu są zgodne z ideą propagowaną przez Instytut Żywności i Żywienia w programie „Harmonijny rozwój dziecka – szkoła i przedszkole przyjazne zdrowiu i aktywności fizycznej”. Realizacja tegorocznego projektu wpisuje się również w szereg działań prowadzących do uzyskania przez naszą placówkę „Krajowego Certyfikatu Przedszkole Promujące Zdrowie”

Dzieci poznają kuchnię mazowiecką, lubelską, wielkopolską, podhalańską, podlaską oraz kujawsko-pomorską. Dowiedzą się też, gdzie na mapie Polski leży dany region, jakie większe miasta leżą w obrębie danego regionu, jaki jest strój ludowy i ciekawe zwyczaje.

Każdy odwiedzony przez dzieci region zostanie zaznaczony na mapie kulinarnych podróży

Cel główny

  • Przygotowanie dzieci do podejmowania świadomych działań dla ich własnego zdrowia

Cele szczegółowe

  • Praktyczne wykorzystanie i rozszerzenie zdobytej wiedzy z zakresu zdrowego odżywiania

oraz wiedzy z zakresu przyrody. 

  • Badanie i pogłębianie wiedzy o zdrowych produktach spożywczych, ich pochodzeniu
    i sposobie powstawania oraz potrzebie ich spożywania
  • Rozbudzanie uczuć patriotycznych ; tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości społeczno-kulturowej poprzez poznawanie tradycji różnych regionów Polski.
  • Propagowanie i wdrażanie idei zdrowego żywienia w życiu codziennym; pogłębianie więzi rodzinnych
  • Rozwijanie umiejętności planowania, wykonywania doświadczeń i wyciągania wniosków.

 Formy pracy:

– zajęcia dydaktyczne, zajęcia badawcze, pogadanki, konkursy, quizy, konkurs plastyczny  organizowany na forum międzyprzedszkolnym, warsztaty kulinarne dla dzieci.

Zajęcia odbędą się w sześciu blokach tematycznych

  1. Mazowsze – sady owocowe (październik)

Na początku nasze podróży zapoznamy się z bogactwem naszego regionu, jakim są jabłka i inne owoce pochodzące z mazowieckich sadów. Poznamy też krótką charakterystykę regionu, ciekawe miejsca, które warto zobaczyć, a także tradycje kulinarne. Na koniec przygotujemy w grupach chipsy jabłkowe i deser z jabłkami w roli głównej.

 

  1. Wielkopolska – bakalie – rogale świętomarcińskie (listopad)

Drugim regionem, który odwiedzimy będzie Wielkopolska. Mamy listopad, a więc  rogale świętomarcińskie pełne bakalii to zadanie w sam raz na tą chwilę. Dowiemy skąd się biorą, poznamy ich właściwości odżywcze i lecznicze a także dowiemy się, czy można je jeść bez ograniczeń. Na koniec samodzielnie przyrządzimy bakaliowo – owocowe drugie śniadanie.

  1. Lubelszczyzna (Kresy wschodnie) – kasze (styczeń)

Lubelszczyzna słynie z uprawy gryki i innych zbóż, z których produkowane są zdrowe kasze. Właśnie tym tematem zajmiemy się tym razem. Poznamy bogactwo składników odżywczych, witamin i mikroelementów, jakie dostarczają nam kasze, spróbujemy przygotować zdrową zimową sałatkę z kaszą w roli głównej.

  1. Podhale –nabiał, sery (luty)

Zimę najlepiej spędzać, tam, gdzie jest śnieg i możliwość uprawiania zimowych sportów. Dlatego właśnie teraz zajmiemy się regionem Podhale i tym, co jego mieszkańcy uważają za największe bogactwo – mleko i sery. Spróbujemy też poćwiczyć nasze umiejętności kulinarne wykonując pyszne i zdrowe myszki serowe 😉

  1. Pomorze ryby (marzec)

Kto był nad morzem, ten wie, że najpopularniejsze potrawy przyrządza się tam z ryb. Są one jednym z najzdrowszych pokarmów, dlatego warto się z nimi zaprzyjaźnić na stałe  Postaramy się więc zgłębić naszą wiedzę na ich temat. Poznamy podział na ryby słodkowodne i słonowodne, poszukamy ciekawych informacji dotyczących ich trybu życia. Zastanowimy się czy paluszki rybne są zdrowe i jakie produkty najlepiej łączyć z rybami, aby posiłek był zdrowy i pożywny.

  1. Podlasie – warzywa (nowalijki) (kwiecień)

Nadeszła upragniona wiosna, a wraz z nią pojawiły się w sklepach młode warzywa. Spróbujemy dowiedzieć się które warzywa nazywamy nowalijkami, jakie wartości zdrowotne posiadają i co z nich przyrządzić, aby skorzystać ze wszystkich dobroczynnych właściwości, jakie posiadają. Naszą wiedzę teoretyczną wypróbujemy w trakcie przyrządzania pysznego i zdrowego chłodnika litewskiego.

Pod koniec miesiąca rozstrzygnięty zostanie „Międzyprzedszkolny konkurs plastyczny pt. „Przedszkolak wie jak dbać o zdrowie”

  1. Przedszkolny Master Chef (maj)

 Każda grupa przygotuje wspólne jedno zdrowe danie z wybranego regionu Polski. Gotowe danie oraz krótka charakterystyka (dlaczego właśnie takie danie wybrała grupa) zaprezentuje przed JURY w składzie: p. dyrektor, p. intendent , p. kucharka oraz przedstawiciel Rady Rodziców. JURY podejmie decyzję o nagrodzeniu uczestników konkursu.

 „ Zdrowy Przedszkolak- Szczęśliwy Przedszkolak” .

 Główne założenia – cele programu:

– troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestniczenia w zabawach i grach sportowych

– tworzenie warunków sprzyjających wspólnej zabawie oraz nauce dzieciom o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych

– systematyczne wyrabianie nawyków żywieniowych i higienicznych

– promowanie zdrowego stylu życia

– nabywanie odporności poprzez hartowanie ciała w trakcie zabaw ruchowych na powietrzu w każdej porze roku

– wyrabianie nawyku dbania o narząd słuchu

– wyrabianie właściwego ubierania się stosownie do pór roku

– przestrzeganie zasad bezpieczeństwa

– organizowanie sytuacji umożliwiających działania dzieci różnych wiekowo

Treści programowe – działy tematyczne:

  1. właściwe odżywianie
  2. zapobieganie chorobom
  3. dbanie o higienę osobistą i otoczenie
  4. aktywność fizyczną w myśl zasady; „w zdrowym ciele-zdrowy duch, czyli ważny jest ruch”

 

Działania na rok szkolny 2018/2019:

 

  • Organizowanie zabaw ruchowych na powietrzu w każdej porze roku (w trakcie codziennych wyjść na plac przedszkolny) oraz prowadzenie ćwiczeń gimnastycznych (przy sprzyjającej pogodzie – na boisku)
  • Udział w akcji XXIII Akademii Zdrowego Przedszkolaka „ZDROWY BRZUSZEK MAM O ODPORNOŚĆ DBAM” – przeprowadzenie cyklu 6 zajęć edukacyjnych:
  1. Co to jest zdrowie i choroba
  2. Bakterie i wirusy
  3. Po co nam odporność
  4. Higiena osobista.
  5. Odporność na talerzu
  6. Zdrowie na talerzu kluczem do szczupłej sylwetki.
  • „Sprawne uszko – słyszę lepiej, mówię wyraźniej” – grupowe zabawy słuchowe prowadzone przez logopedę przedszkolnego oraz nauczycieli poszczególnych grup.
  • Edukacja wśród rodziców – zwiększanie świadomości rodziców w zakresie dbałości o prawidłowy słuch dziecka (artykuł na stronę internetową przedszkola, materiały informacyjne na gazetkę przedszkolna).
  • Zorganizowanie zimowej olimpiady przedszkolnej
  • Dzień Olimpijczyka – zorganizowanie wiosenno-letniej olimpiady przedszkolnej
  • Udział w imprezach sportowo-rekreacyjnych organizowanych przez inne organizacje i stowarzyszenia. Współpraca ze środowiskiem lokalnym:

– udział w Wieloboju Sportowym Przedszkolaków organizowanym  przez GOSiR w Piasecznie

– udział w Mistrzostwach Przedszkoli Gminy Piaseczno w Wieloboju Lekkoatletycznym na stadionie miejskim GOSiR w Piasecznie

  • „Bezpieczny Przedszkolak”- cykl spotkań ze Strażakiem, Policjantem, Ratownikiem medycznym w celu unikania i niwelowania zagrożeń wynikających z otaczającej nas rzeczywistości
  • Podsumowanie działań – zorganizowanie między przedszkolnego konkursu plastycznego pod hasłem „Przedszkolak wie jak dbać o zdrowie”

Barbara Biały, Katarzyna Bojek, Małgorzata Jaczewska, Danuta Patkowska

„PRZEDSZKOLE BEZ ZABAWEK”

Co to jest?

Projekt „Przedszkole bez zabawek” ma w założeniu nauczyć nasze dzieci jak walczyć z nudą, gdy nie ma wokół gotowych zabawek. Chcemy też odciągnąć je od stereotypów kupowanych w sklepach zabawek, od ciągłego oglądania telewizji czy korzystania z komputera.

Co nam zastąpi zabawki?

Chcemy wykorzystać do zabawy to, co znajdziemy wokół nas: kartonowe pudła różnej wielkości, kapsle, wstążki, resztki materiałów, klamerki do bielizny, sznurki, taśmy, materiał przyrodniczy i to wszystko, co według dorosłych trzeba wyrzucić, a nam się przyda.

Co będziemy robić?

Z włóczki zrobimy lalki, piłki. Samochód z kartonu, szpulki po niciach lub z pudełka po zapałkach. Rakietę kosmiczną z różnej wielkości pojemników a domek z wielkiego pudła po telewizorze. I co jeszcze? i wiele, wiele, wiele innych wspaniałych rzeczy!

Co wszyscy osiągniemy w czasie trwania programu?

Rozwiniemy umiejętności organizacyjne, nauczymy się, że dobrze jest pomagać sobie. Pobudzimy swoją wyobraźnię i fantazję, każde z nas będzie miało możliwość wykazania się, podzielenia swoimi pomysłami, nauczymy się współdziałania. Rozbudzimy w sobie chęć tworzenia, zobaczymy, że do zabawy można wykorzystać wszystko, co jest wokół nas.

Co Ja osiągnę w czasie trwania programu?

Będę sprawniejszy manualnie. Nauczę się jak rozwiązywać konflikty. Rozwinę umiejętności społeczne: kontakt z innymi, przyjaźń, koleżeństwo, tolerancję, empatię. Przełamię nieśmiałość i brak wiary w siebie. Po działaniu z tak różnorodnym materiałem, wymyślaniu coraz to nowych rzeczy- odczuję radość z tworzenia, z własnej pracy a moja pani pozna mnie lepiej i razem nauczymy się, że nie warto czekać na „gotowce”.

PRZEDSZKOLE BEZ ZABAWEK – JUŻ W KWIETNIU!